سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آخرین قسمت پیام به مناسبت اولین سالگرد ارتحال خمینی بت شکن

7)همکارى دولت و ملت و پیوند عاطفى و عقیدتى مردم با مسؤولان کشور، یکى از مظاهر اساسى حکومت مردمى است و تاکنون گرهگشاى مسایل بسیار مهمى بوده است و باید همیشه با همان قوّت و استحکام باقى بماند. امام بزرگوار ما (رضوان‏اللَّه‏علیه) در دوره‏هاى مختلف و نسبت به دولتهاى همه‏ى دوران دهساله، همواره مردم را توصیه به همکارى و کمک نموده‏اند و امروز که دولت جمهورى اسلامى، با مدیریت یکى از چهره‏هاى شاخص انقلاب و یکى از شاگردان و یاران دیرین امام امت، با مجموعه‏یى از کارهاى بزرگ براى پیشرفت کشور و رشد و توسعه‏ى ملى و دفاع از ارزشهاى انقلاب در سطح جهان روبه‏رو است، این پیوند و صمیمیت، از همیشه باید مستحکمتر باشد و بحمداللَّه همین‏طور نیز هست.

وقتى مدیران اصلى کشور مورد اعتماد مردمند و مردم در کار آنان، نشانه‏هاى لیاقت و صداقت را مى‏بینند، همه‏ى کارها آسانتر و روانتر انجام مى‏گیرد و وسوسه‏ها موجب کارشکنى و عدم همکارى نمى‏شود. ممکن است بدخواهانى براى جلوگیرى از پیشرفت کارها، دست به شایعه‏پراکنى زده و دولت یا دستگاه قضایى را زیر سؤال ببرند. ملت عزیز باید بدانند این‏گونه تلاشها، ناشى از حسن نیت نیست و انتقاد نابجا از مسؤولان زحمتکش و مخلص و ناسپاسى در برابر تلاشهاى توانفرساى آنان، هرگز کمکى به پیشرفت امور کشور نکرده و نخواهد کرد.

دولت و دستگاه قضایى نیز باید خود را به تمام معنا خدمتگزار مردم دانسته، هدفى جز کسب رضاى خدا از راه خدمت به ملت، مخصوصاً قشرهاى محروم و زحمتکش و احقاق حق آنان و رفع ظلم از آنان و بریدن دست متجاوزان به حقوق عمومى و سوء استفاده‏کنندگان و زراندوزانِ از خدا بى‏خبر نداشته باشند. ملت وفادار ما در راه اسلام و انقلاب، از هیچ‏گونه فداکارى دریغ نکرده است و جا دارد که هرکس در هر مسؤولیتى، همه‏ى همت خود را به گشودن گرهها و رفع مشکلاتى که از سوى دشمنان کشور تحمیل شده است، بگمارد.

8)سازندگى کشور و آبادسازى این سرزمین پُربرکت و مستعد و جبران عقب‏ماندگیهاى تأسف‏بارى که در دوران حکومت طواغیت، بر این ملت بااستعداد تحمیل شده است، یکى از هدفهاى اصلى جمهورى اسلامى است. ملت ما در بهترین فرصتهاى تاریخى، یعنى در دورانى که جهان، تازه به جاده‏ى دانش و صنعت قدم نهاده بود و ایران مى‏توانست با بیدارى و تحرک مناسب، سهم خود را در پیشرفت علمى و صنعتى بشریت ایفا کند و از نتایج آن بهره‏مند شود، در اسارت حکام ظالم و مستبد و بى‏خبر و وابسته، از قافله عقب ماند. پادشاهان پهلوى و قاجار، به جاى سازندگى کشور و زنده کردن استعدادهاى خدادادى بشرى و طبیعى آن، ایران را به خارجیان سوداگر و چپاولگر فروختند و منابع را به غارت بیگانگان دادند و یا راکد و معطل گذاردند و استعدادهاى انسانى را به هدر دادند و به جاى مصلحت ملت، مصالح دولتها و کمپانیهاى خارجى را مقصد خود ساختند؛ به‏طورى‏که خط آهن وقتى با صدسال تأخیر به کشور ما وارد شد، در تعیین مسیر آن، به جاى رعایت مصالح ملت و نیازهاى بازرگانى، مصلحت نظامى دشمنان در نظر گرفته شد.

سیاست وابسته و سوء تدبیر و ضعف نفس و استبداد در رژیم پهلوى و قاجار، در ظرف دویست سال، ایران را که روزى به برکت اسلام پرچمدار دانش جهان بود، به ویرانه‏یى محتاجِ بیگانگان و تحت سلطه‏ى آنان بدل ساخت. روستاها متروک، شهرها مصرف‏زده، مزارع بى‏ثمر، صنعت مونتاژ و مغزها معطل شدند.

پس از پیروزى اسلام و تشکیل نظام مردمى و انقلابى جمهورى اسلامى، دشمنان خارجى بخوبى تشخیص دادند که این نظام انقلابى، با پشتوانه‏ى مردمى نیرومند خود و با اعتقاد راسخى که به نیروى ملى و مردمى خود دارد، خواهد توانست کشور را در جاده‏ى رشد و پیشرفت مادّى بیندازد و عقب‏ماندگیها را با برنامه‏ریزى جبران نماید و دست بیگانگانِ سودجو و بد نیت را براى همیشه کوتاه کند. لذا از هر وسیله‏یى براى جلوگیرى از سازندگى کشور استفاده کردند که یکى از آنها، جنگ ویرانگرى بود که بر مردم ما تحمیل نموده و موجب شدند که همت مردم و مسؤولان، به جاى سازندگى و پیشرفت علمى و عملى، صرف دفاع از تمامیت و استقلال کشور شود.

امروز که آتش جنگ فرونشسته و برنامه‏ى سازندگى به وسیله‏ى دولت و مجلس تنظیم شده و نیروهاى مخلص، آستین همت بالا زده‏اند، بر همگان واجب است که سازندگى کشور را بسیار جدى بدانند و موانع را از سر راه آن بردارند. امروز، آبروى اسلام در گرو آن است که ایران اسلامى به کشورى آباد تبدیل شود، کار و ابتکار در آن همه‏گیر شود، زندگى مردم سروسامان یابد، فقر و محرومیت ریشه‏کن شود، تولید داخلى با نیازهاى مردم متعادل گردد، کشور در صنعت و کشاورزى به خودکفایى برسد، دشمن از طریق احتیاجات زندگى مردم، راهى به اعمال فشار نداشته باشد و خلاصه دین در کنار معنویت، زندگى مادّى مردم را نیز سامان بخشد.

بعضى از رسانه‏هاى مغرض خارجى اصرار دارند وانمود کنند که پایبندى به اصول انقلاب، به معناى دورى از رفاه عمومى و علاج نکردن مشکلات طبقات ضعیف و مستمند است. این حرف از کسانى صادر مى‏شود که دهها سال جوامع خود را در سایه‏ى سنگین تفکر کمونیستى، به راهى بدبختى‏زا سوق داده‏اند. درحالى‏که سران آن کشورها مانند کشورهاى سرمایه‏دارى، غرق در زندگى اشرافى بودند، طبقات پایین جامعه در انواع سختیهاى مادّى و معنوى بسر مى‏بردند. در نظام اسلامى، رفع فقر و محرومیت، در شمار هدفهاى طراز اول است و پایبندى به اصول انقلاب، بدون مجاهدت در راه نجات مستضعفان و محرومان، سخنى بى‏معنى و ادعایى پوچ است.

دولت و ملت، باید سازندگى کشور را وظیفه‏یى انقلابى بدانند؛ با همکارى و با بسیج همه‏ى نیروها و استعدادها و مغزها و بازوها، ایران را چنان آباد و پیشرفته بسازند که امید را در دل ملتهاى مظلوم زنده کند و راه آسایش مادّى و تعالى معنوى را به آنان ارایه نماید.

9)گسترش دانش و تحقیق و رشد علمى و شکوفایى استعدادهاى انسانى و گسترش آگاهى و معرفت عمومى، یکى دیگر از نقاط اساسى انقلاب است. جامعه‏ى مطلوب اسلام، جامعه‏یى است که در آن، گنجینه‏هاى فکر و ذهن انسانها - که گرانبهاترین ثروت ملى هرجامعه‏یى است - استخراج و به کار گرفته شود؛ بى‏سوادى ریشه‏کن گردد؛ مدارس، دربرگیرنده‏ى همه‏ى کودکان و نونهالان؛ دانشگاهها و حوزه‏هاى علمیه، پُررونق؛ مراکز تحقیق، فعال و پیشرو؛ کتاب، همه جا و نزد همه کس رایج؛ مطبوعات، پُرمغز و آگاهى‏بخش؛ دانشمندان و اساتید، بانشاط و پُرانگیزه؛ مبتکران و نوآوران و نویسندگان و هنرمندان، دلگرم و فیض‏بخش باشند.

فاصله‏ى امروزین ما با وضعى که مطلوب و مقبول اسلام مى‏باشد، فاصله‏یى زیاد، اما پیمودنى است. ایران اسلامى باید ثابت کند که امروز هم پرورشگاه نبوغها و استعدادهاى علمى منحصربه‏فرد است و دو قرن سلطه‏ى استبداد و استعمار، نتوانسته است جوهر ذاتى این ملت را نابود کند. اگر در دو قرن گذشته، تسلط استعمار و استبداد، مانع شکوفایى استعدادها شده، امروز در دوران آزادى و بیدارى ملت و به برکت انقلاب اسلامى، باید عقب‏ماندگى جبران شود.

دانشگاهها باید تلاش علمى و تحقیقى خود را با روحیه‏ى انقلابى و نشاط اسلامى دنبال کنند؛ وگرنه سرنوشت آنها بهتر از دانشگاههاى دوران طاغوت نخواهد بود که در آن، خودباختگى علمى در برابر بیگانگان و تحقیر ارزشهاى خودى، راه را بر جوشش استعدادها مى‏بست و مغزهاى مستعد را هم به گریز از مرز و بوم خود تشویق مى‏کرد. اساتید عالى‏قدر و دلسوز، باید فضاى انقلابى را براى تربیت نیروهاى مستعد مغتنم بشمارند و دانشجویان ضمن تکریم و احترام به اساتید - که فریضه‏یى اسلامى است - نباید اجازه دهند احیاناً کسى بدخواهانه، از علم و تخصص، وسیله‏یى براى هموار کردن راه فرهنگ استعمارى در دانشگاهها درست کند و مانند دوران سلطه‏ى بیگانگان، دانشگاه را پرورشگاه مغزهاى از خود بیگانه و بیگانه‏پرست سازد. روشنفکران دلسوز و صادق بدانند که امروز، روز آزمایشى بزرگ است و تاریخ درباره‏ى آنان و رفتار امروزیشان، قضاوتى دقیق و افشاگر خواهد داشت.

اگر کسانى از وابستگان به قشر روشنفکر کشور، در دوران سلطه‏ى بیگانگان و حکومت خودفروختگان، توفیق آن را نیافته‏اند که به اقتضاى مسؤولیت روشنفکران، در صفوف ملت قرار گرفته و در جایگاه خود در جبهه‏ى مبارزه با امریکا و رژیم دست‏نشانده‏اش قرار گیرند، امروز که روز حکومت مردم و حاکمیت ارزشهاى اسلامى و انسانى و روز مبارزه با بیگانگان کینه‏ورز و خدعه‏گر است، باید گذشته را جبران و صفوف مبارزه‏ى ملت ایران را با امریکا و استکبار و امپراتورى خبیثِ زر و زور جهانى، به سهم خود و به قدر نیرو و توان خود مدد برسانند و زبان و قلم و هنر را در خدمت جهاد عظیم اسلامى این ملت قرار دهند.

زندگى در نظامى که برپایه‏ى معرفت و فرهنگ و ارزشهاى الهى بنیان نهاده شده، براى همه افتخارانگیز است؛ نظامى که در رأس آن امام خمینى است؛ آن عظیم‏القدرى که حتّى دشمنانش او را بزرگ و خارق‏العاده مى‏شمارند و به عظمتش کینه مى‏ورزند. هیچ‏کس اعتلاى معنوى او و زهد و پارسایى او و دانش و معرفت او و صفاى روح بزرگ او را انکار نمى‏کند. هیچ‏کس در او، کمترین شایبه‏یى از ضعف و تسلیم در برابر دشمنان ملت نمى‏شناسد و قله‏یى برتر از او در عظمت روحى، گمان نمى‏برد.

چه‏قدر کوچک و زبون و بى‏مقدارند کسانى که خود را دلبسته به نظامى بدانند که در رأس آن، مردمى فاسد و فاسق و خائن، مانند پادشاهان صدسال اخیر قرار داشته باشند و گردانندگان آن، امثال رضاخان و محمّدرضا وعَلَم و اقبال و هویدا و زاهدى و منصور و وابستگان بدنام و مجرمشان باشند و امریکا و انگلیس، ارباب این‏همه و صاحب‏اختیار ملک و ملت باشند.

آیا روشنفکرنمایانى که در سایه‏ى آزادى اسلامى، فرصت و امکان آن را یافته‏اند که صفحاتى را به داعیه‏ى روشنفکرى، از سخنانى خوشایند بیگانگانِ مطرود پُر و منتشر کنند، شهامت آن را دارند که به صراحت اقرار کنند که داغ و غصّه‏ى آنان، نه براى علم یا آزادى، بلکه به خاطر جمع شدن سفره‏ى ننگین فسق و فساد و کوتاه شدن دست مروّجان فرهنگ تباهگر غربى است؟ و دشمنى آنان با نظام، نه به دلیل وجود عیب و نقیصه‏یى در آن، بلکه به انگیزه‏ى بازگشت به همان دنیاى شرم‏آورى است که بیگانگان براى آنان به وجود آورده و از خود آنان در راه آن کمک گرفته بودند؟! از مسخ شدگان فرهنگ استعمارى غرب، هیچ انتظارى نیست؛ امید و انتظار از روشنفکران صادق و دلسوزى است که تعالى و عزت و پیشرفت معنوى و مادّى ملت و کشور خود را مى‏جویند و سلطه‏ى بیگانه را در همه‏ى اشکالش مردود مى‏شمارند. شایسته است که اینان نظام اسلامى را - که مایه‏ى عزت ایران و حیات دوباره‏ى ملت است - قدر بدانند و مسؤولیت خود را در آن بشناسند.

10)روحانیت، عنصر اصلى در مبارزات پانزده‏ساله‏ى منتهى به پیروزى انقلاب و سپس در تشکیل نظام مقدس اسلامى و برافراشتن پرچم اسلام در جهان و در مقاومت پُرشور ملت ایران در برابر تهاجمهاى گوناگون دشمنان و پیش از اینها و در طول قرنهاى متمادى، عامل اصلى حفظ معارف اسلامى و ایمان عمیق و صادقانه‏ى ملت ایران به مکتب حیاتبخش اسلام و رشد تفکرات دینى در همه‏جا بوده است. حضور روحانیون متعهد و مبارز در مرکز مبارزه با رژیم دست‏نشانده‏ى امریکا بود که قشرهاى گوناگون مردم را به صحنه‏ى مبارزه کشانید و مبارزه را شکل عمومى و مردمى بخشید. در همه‏ى حوادث بزرگى که ملت ایران یکپارچه در آن شرکت جسته‏اند - مانند نهضت مشروطیت و قیام تنباکو - نیز حضور علماى دین در پیشاپیش صفوف، تنها عامل این حضور عمومى بوده است. استعمارگران انگلیسى، با درک همین حقیقت بود که انهدام جامعه‏ى روحانیت را مقدمه‏ى لازم براى ادامه‏ى حضور استعمارى خود در ایران دانستند و به وسیله‏ى عامل دست‏نشانده‏شان - رضاخان - در سالهاى 1313 به بعد، نقشه‏ى محو روحانیت را شروع کردند و در آن سالها دست به فجایعى نسبت به علماى عالى‏مقام و حوزه‏هاى علمیه زدند که در تاریخ ایران، پیش از آن هرگز سابقه نداشت و متأسفانه شرح این فجایع و ماجراى مقاومت مظلومانه‏ى علما و طلاب در آخرین سالهاى حکومت رضاخان قلدر، به‏طور کامل تدوین نشده و در معرض اطلاع مردم قرار نگرفته است و لازم است اطلاع شاهدان عینى - که بحمداللَّه هنوز تعداد آنان کم نیست - به وسیله‏ى افراد و مؤسسات مسؤول، با همتى مردانه گردآورى شود.

آزادگى روحانیون و علماى دین و عدم نفوذ قدرتهاى داخلى و جهانى در آنان، موجب آن بوده است که قلدران و حکمرانان خودسر، هیچ‏گاه نتوانند این مجموعه‏ى ربانى را از سر راه مفسده‏جوییها و خیانتهاى خود بردارند و اگر جمعى از معممینِ سرسپرده و آخوندهاى دربارى، به طمع حطام ناپایدار دنیا، بر سرسفره‏ى ستمگران نشسته و قولاً و عملاً آنان را تأیید کردند، اکثریت علما و روحانیون و فضلا و طلاب جوان، در حصار مناعت و پرهیزگارى و پاکدامنى باقى مانده و اراده و توان مبارزه‏ى صادقانه و قدرتمندانه را حفظ کردند و اعتقاد راسخ به روحانیت شیعه را در دل آحاد مردم، زوال‏ناپذیر ساختند.

جامعه‏ى روحانیت به همین دلیل، همواره آماج تیرهاى زهرآلود خصومت و غرض‏ورزى دشمنان گوناگون و استعمارگران و بیگانگان و بیگانه‏پرستان بوده و به مثابه‏ى دشمن درجه‏ى یک آنان تلقى شده است. تبلیغات خصمانه و برنامه‏ریزى‏شده‏ى حکومت پهلوى و سیاستهاى ذى‏نفوذ در ایران در طول پنجاه سال برضد قشر روحانى که ماهیتى صددرصد استعمارى داشت، در دوران رضاخان و نیمه‏ى اول دوران محمّدرضا، آزمایش سختى براى علماى دین بود و جامعه‏ى روحانیت بحمداللَّه از این آزمایش سربلند بیرون آمد.

در دوران مبارزات پانزده‏ساله نیز حوزه‏هاى علمیه‏ى قم و دیگر حوزه‏هاى علمیه و چهره‏هاى سرشناس روحانیت، کانونهاى اصلى مبارزه و بالطبع هدفهاى اصلى حملات وحشیانه‏ى دشمن بودند؛ لیکن این شدت‏عملهاى بى‏حد و حساب، به اراده‏ى الهى موجب آن نشد که روحانیت از راه پُرافتخار خود - که پیمودن آن، وظیفه‏ى تخلف‏ناپذیر اسلامى او بود - قدم باز پس نهد؛ بلکه در این دوران، فکر اسلامى شکوفاتر، صیقل‏خورده‏تر و فقه قرآن، پُربارتر و شخصیت روحانیون مبارز، آبدیده‏تر شد و زمینه براى تشکیل حکومت اسلامى فراهم آمد.

پس از انقلاب تاکنون نیز روحانیت، بخصوص عناصر برجسته‏ى آن - که مستقیماً در خدمت نظام جمهورى اسلامى بوده‏اند - بى‏وقفه آماج حملات مسموم دشمن بوده‏اند؛ چه در عرصه‏ى تبلیغات و چه در عرصه‏ى تروریزم خائنانه و آلت دست دشمن. و شهداى گرانقدرى، هم در جبهه‏ى جنگ تحمیلى و هم در جبهه‏هاى فعالیتهاى جهادىِ خود تقدیم داشته‏اند و محراب نماز جمعه و عرصه‏ى علم و سیاست و تبلیغ دین را با خون مطهر خود رنگین ساخته‏اند.

ملت عزیز ما مى‏دانند که انگیزه‏ى دشمن از این حملات همه‏جانبه به علماى دین، جز این نیست که بوضوح مى‏دانند روحانیت نقش تعیین‏کننده و بى‏بدیلى داشته و دارند و آنان حمله به روحانیت را با هدف تضعیف و محو انقلاب انجام مى‏دهند.

امروزه قلمهاى مزدور و دستهاى فروخته شده به دشمن، در کار آنند که این پشتوانه‏ى معنوى انقلاب را در چشم مردم تضعیف کنند. دشمن انقلاب، جامعه‏ى روحانیت را در صورتى تحمل مى‏کند که روحانیون از دخالت در امور سیاست و حضور در صحنه‏هاى انقلاب کنار بکشند و مانند جمعى از روحانیون بى‏خبر و متحجرِ گذشته و حال، به کنج مدارس و مساجد اکتفا کنند و کشور و زندگى مردم را به آنان بسپارند و از جمله‏ى پدیده‏هاى پُرمعنى آن است که در تمام مدت مبارزات و نیز سالهاى پس از پیروزى، علماى متحجر و بى‏خبر از حوادث کشور و دور از جریانهاى سیاسى، هیچ‏گاه در معرض تهاجم دشمنان قرار نگرفتند؛ بلکه حتّى گاه مورد ستایش و تمجید نیز واقع شدند و حملات جسمى و تبلیغى و حتّى تهمت ارتجاع و واپسگرایى از سوى روشنفکرنمایان عامل بیگانه، تنها متوجه علما و روحانیونى شد که از لحاظ اندیشه‏ى سیاسى و نوآوریهاى عرصه‏ى علم و عمل، درخشیده و به عنوان قشرى پیشرو و مترقى و آگاه، شناخته شده‏اند.

موضعگیریهاى دشمنان، بدرستى همان حقیقتى را براى مردم آگاه و جامعه‏ى روحانیت متعهد و انقلابى آشکار مى‏سازد که امام حکیم و روشن‏بین ما بارها آن را بیان کرده‏اند. یعنى اولاً این‏که قدرشناسى از روحانیون بزرگوار و تبعیت از آنان، وظیفه‏یى دینى و ملى و انقلابى است که هیچ‏گونه غفلت از آن جایز نیست. ثانیاً این‏که تحجر و واپسگرایى در میان روحانیون و یا خداى نخواسته توجه به منافع شخصى و دنیاطلبى و روى آوردن به زیورهاى مادّى و سوء استفاده از مکانت اجتماعى، خطرش براى روحانیت، کمتر از حملات دشمن نیست؛ بلکه به مراتب از آن بیشتر است. و ثالثاً وضعیت دوران انقلاب و توجه روزافزون به اسلام در خارج از مرزهاى کشور اسلامى، ایجاب مى‏کند که علماى دین، با بینشى کاملاً نو و با استفاده از ذخیره‏ى بى‏پایان معارف دین و با اسلوب فقاهت سنتى و اجتهاد زنده و پویا، راه جامعه‏ى اسلامى را هموار نمایند و حوزه‏هاى علمیه با تحولى اساسى، خود را با نیازهاى امروز جهان تطبیق دهند و نوآورى را جهت و سمت برنامه‏هاى خود قرار دهند و البته با اعمال دقت لازم و برجسته کردن اصول و مبانى فقاهت، راه را بر التقاط و کجروى ببندند. رابعاً انزوا و دورى از فعالیت سیاسى را - که خواستِ دشمنان و خلاف وظیفه‏ى اسلامى است - به‏هیچ‏وجه در زندگى خود و حوزه‏هاى علمیه راه ندهند و همواره مخصوصاً در مواقع خطر، پیشاپیش صفوف مردم، به تلاشى مخلصانه و خستگى‏ناپذیر مشغول باشند و علم را با عمل و تفقه را با جهاد و معرفت را با تبلیغ قولى و عملى همراه سازند و هر سه سنگر: مدرسه، مسجد و جبهه را پُرکنند.

11)در این مقال، لازم است بزرگداشت وفاداران فداکار نیز به عنوان یکى از نقاط عمده‏ى معارف انقلاب ذکر شود. مقصود از وفاداران انقلاب، آنهایند که با نثار جان خود یا عزیزان خود یا سلامتى خود، پایه‏هاى انقلاب را استحکام بخشیدند و دست دشمنان را از کشور و نظام اسلامى کوتاه کردند: خانواده‏هاى مکرّم شهیدان، دلیرمردان جانباز و اسیر و مفقود و خانواده‏هاى بزرگوار آنان، رزمندگان نیروهاى مسلح و عناصر پاکباز بسیج که عمر خود را در جبهه‏ها گذرانیده‏اند، جهادگرانى که نیروى خود را در دو جبهه‏ى جنگ و سازندگى صرف کردند... و همه‏ى کسانى که در این امتحان الهى، با سختیها و ابتلائات بزرگش دست و پنجه نرم کردند، باید مورد تکریم و قدرشناسى همیشگى ملت باشند.

12)ختام سخن آن است که دوران دهساله‏ى حیات مبارک امام خمینى (رضوان اللَّه‏تعالى‏علیه)، الگو و نمونه‏ى حیات جامعه‏ى انقلابى ماست و خطوط اصلى انقلاب، همان است که امام ترسیم فرموده است. دشمنان خام‏طمع و کوردل که گمان کردند با فقدان امام خمینى، دوران جدید با مشخصاتى متمایز از دوران امام خمینى (قدّس‏سرّه) آغاز شده است، سخت در اشتباهند. امام خمینى، یک حقیقت همیشه زنده است. نام او پرچم این انقلاب، و راه او راه این انقلاب، و اهداف او اهداف این انقلاب است. امت امام و شاگردان او که از سرچشمه‏ى فیاض آن موجود ملکوتى سیراب شده و عزت و کرامت اسلامى و انسانى خود را در آن جسته‏اند، اکنون شاهد آنند که ملتهاى دیگر، حتّى ملتهاى غیرمسلمان، نسخه‏ى تعالیم انقلابى آن قائد عظیم را مایه‏ى نجات خود دانسته و آزادى و عزت خویش را در آن یافته‏اند. امروز به برکت نهضت آن یگانه‏ى دوران، مسلمانان در همه‏جا بیدار شده‏اند و کاخ امپراتوریهاى سلطه‏ى ظالمانه، رو به ویرانى نهاده است. ملتها ارزش قیام ملى را دریافته و غلبه‏ى خون بر شمشیر را تجربه مى‏کنند و همه در همه‏جا، چشم به ملت مقاوم ونستوه ایران دوخته‏اند.

بدیهى است که براى امریکا ودیگر سردمداران استکبار، چیزى مهمتر از این نیست که ملت ایران از راه دهساله‏ى خود برگردد، یا در آن تردید کند؛ زیرا در این صورت، نقطه‏ى درخشان امید ملتها کور خواهد شد و غلبه‏ى خون بر شمشیر، مورد تردید قرار خواهد گرفت. ما صریحاً به همه‏ى ملتهاى جهان اعلام مى‏کنیم که تفکر «خاتمه یافتن دوران امام خمینى» که دشمن با صد زبان سعى در القاى آن دارد، خدعه و نیرنگى استکبارى بیش نیست و على‏رغم امریکا و همکارانش، امام خمینى در میان ملت خود و جامعه‏ى خود حاضر است و دوران امام خمینى ادامه دارد و خواهد داشت. راه او راه ما، هدف او هدف ما، و رهنمود او مشعل فروزنده‏ى ماست.

همه‏ى ملت و مخصوصاً جوانان عزیز و نوجوانان، خود را سربازان امام محبوبشان بدانند و با اتکال به خدا و استمداد از حضرت ولىّ‏اللَّه‏الاعظم(ارواحنا فداه) با قوّت و قدرت به سمت هدفهاى عالى امامشان حرکت کنند و بدانند که پیروزى نهایى از آن ماست. «کتب اللَّه لاغلبنّ انا و رسلى»(10).

دهم خرداد 1369 برابر با ششم ذى‏القعدة 1410 - على الحسینى الخامنه‏ئى